Jean Constantin














Jean Constantin s-a născut la 21 august 1928, la Techirghiol. A început activitatea artistică în portul din Constanţa, unde lucra ca muncitor normator, dar a întâlnit aici nişte oameni foarte talentaţi. A înfiinţat, împreună cu ei, o brigadă artistică.
Apoi a început să joace la Casa de Cultură. La 15 decembrie 1957 s-a înfiinţat la Constanţa secţia de estradă a Teatrului de Stat, unde a rămas până la ieşirea la pensie. În cinematografie a realizat peste cincizeci de roluri, pentru că din 1963, singur mărturiseşte că a devenit "al cinematografiei".




Premiul Gopo
“Dupa o cariera intreaga in care am jucat in 80 de filme, poate ca meritam si eu acest premiu. Il primesc cu multa caldura in suflet si cu buzunarele goale”, a declarat cu amaraciune Jean Constantin, total nemultumit de situatia financiara a artistilor ajunsi la batranete. .
“Am primit o gramada de premii toata viata mea.
Le-am agatat pe un perete de acasa, mai mult ce sa fac cu ele?”, s-a intrebat maestrul ajuns la varsta de 79 de ani. “Bine ca le am si pe-astea, ca pensia nu-mi tine deloc de cald. Am muncit o viata

intreaga ca sa mor de foame. Un premiu pe care sa scrie “paine” nu puteau sa-mi dea?” s-a intrebat artistul.



Cariera de Maestru.

Una dintre cele mai indragite figuri ale filmului autohton, actorul a intrat in lumea cinematografului in anii '60, cu peliculele "Baronul Ecluzei" (1960), "Razbunarea haiducilor"(1968), "Zile de vara" (1968), "Prea mic pentru un razboi atat de mare" (1969), devenind insa celebru in anii '70, cu seria de filme de comedie "B(rigada) D(iverse)", unde a jucat alaturi de Toma Caragiu, Sebastian Papaiani, Dem Radulescu, Puiu Calinescu, Iurie Darie.



Personajul Ismail din serialul de televiziune "Toate panzele sus" de Mircea Muresan, impreuna cu rolurile sale in teatrele de revista, l-au transformat in vedeta. Jean Constantin a jucat in peste 50 de filme, cele mai recente fiind "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii" (2006) - castigator la patru categorii, la prima editie a Premiilor Gopo -, "Roming" de Jiri Vejdelek (2007), coprodus de MediaPro Pictures, si "Supravietuitorul" (2008), de Sergiu Nicolaescu, produs de MediaPro Pictures (acesta din urma nu a avut inca premiera).

Consiliul Director al Uniunii Autorilor si Realizatorilor de Film din Romania i-a decernat in 2003 o Clacheta de aur si o medalie jubiliara "Magna cum Laudae”.UNITER i-a acordat premiul special pentru Teatru de Revista, iar in cadrul editiei a doua a premiilor Gopo, în primăvara acestui an, Jean Constantin a primit premiul Gopo pentru intreaga activitate, alături de alti mari oameni ai scenei si filmului. Printre acestia s-a aflat si regizorul Mircea Muresan, care a luat, la rândul său, premiul special ”30 de ani de la premiera filmului TOATE PANZELE SUS”.

Marele Jean a facut un rol memorabil în acest film si spune cu mana pe inima ca ISMAIL e personajul de care a ramas indragostit pe viata:''De cand mi-am inceput cariera, am facut tot ce mi-a stat in putinta sa-mi satisfac spectatorii. Cel mai bine m-am simtit la filmarile serialului ”TOATE PANZELE SUS!” al lui Mircea Muresan, in care am interpretat cu toata inima, cu toata daruirea, personajul ISMAIL. Oamenilor le-a placut ''turcul meu'' poate si pentru faptul ca am incercat sa raman eu, omul Jean Constantin...Frumoasa poveste aventura asta cu vaporul ''Speranta'' ... petrecuta de noi cu pasiune si cu mare ... pe marea platoului de filmare instalat in portul Tomis-Constanta. Mi-a ramas la inima...Ce actori minunati am avut in preajma, ce echipa unita! Si Ismail al meu...! Ce personaj frumos, omenos si pitoresc...de care am ramas indragostit pe viata!''.

In semn de recunoastere secretarul literar al Teatrului de revista „Fantasio“, de la acea vreme, Jean Badea, scria in 1998, biografia artistica „Omul care aduce hazul”, dedicata marelui actor Jean Constantin.

Stumble Upon Toolbar

Niciun comentariu: